Bybranding

Vi har i mere end 15 år arbejdet professionelt med især strategisk branding samt markedsføring, kommunikation og PR i relation til byer og kommuner. Gennem årene har vi arbejdet med byudviklingsprojekter i Ørestad, Køge, Fredericia, Svendborg, Odense, Hedehusene og Værløse.

Det giver os en grundlæggende forståelse for, hvordan vi får en kommune, by eller byudviklingsprojekt til at skille sig ud i et konkurrencebetonet marked.


Øget konkurrence mellem kommunerne om at tiltrække ressourcestærke borgere og virksomheder

Kommuner konkurrencer hele tiden om, hvem der kan tiltrække flest ressourcestærke borgere og virksomheder. Og den konkurrence ser ud til at intensiveres de kommende år. Det stiller rigtig store krav til mere effektive og kreative brandingkampagner af kommuner, byer og byudviklingsprojekter.

Større mobilitet i befolkningen er en fordel og udfordring for kommunerne

Den gode nyhed er, at den danske befolkning idag er mere villige til at flytte på tværs af kommunegrænser, hvis den rigtige bolig, uddannelse eller job viser sig. Og det er et positivt udgangspunkt i branding og markedsføringen af kommuner.  

Den dårlige nyhed er, at den samme mobilitet og villighed i befolkningen til at flytte på tværs af kommunegrænser samtidig medfører, at kommunerne i fremtiden får endnu sværere ved at fastholde sine borgere og ikke mindst lokale virksomheder, som er selve grundlaget for job til borgerne. Som kommune er det ikke længere nok at kunne tilbyde rimelige huspriser, gode boligkvarterer og institutioner eller infrastruktur.  
 

Strategi, kampagne og indhold

Derfor rådgiver vi om effektive strategier, eksekverer kampagner og producerer og skriver relevant tekstindhold til de trykte-, digitale- og sociale medier og kommunikationskanaler, som vælges i forbindelse med branding af byen og kommunen. Og vi sørger naturligvis for, at strategien, kampagnen, tekster og budskaber både tilpasses målgruppen, kanalen eller mediet og der er sammenhæng i kampagnens budskaber på tværs af kanaler og medier. 


Storytelling

Storytelling er et afgørende element i enhver strategi omkring bybranding. Det er det, fordi storytelling er en effektiv måde at få kommunens og byens nuværende og kommende borgere og erhvervsvirksomheder til at identificere sig med kommunens brand og værdier. Storytelling er også et effektivt redskab, når vi arbejder med at differentiere kommunen, byen eller udviklingsprojektet fra nabokommunerne og andre projekter. 

Fortæl de rigtige historier om, hvad netop din kommune, by eller byudviklingsprojekt tilbyder gamle og nye borgere og virksomheder. Fortæl om kommunens udvikling og fremtid. Fortæl at kommunen ikke står stille, men følger med tidens trends og tendenser, når det handler om at skabe nye trygge og optimale byrum for borgere og erhvervsliv. 

Læs om vores arbejde med byudvikling i City Development Group
Læs vores notat om branding og konceptmarkedsføring af byudviklingsprojekter
Læs vores tips til et succesfuldt samarbejde med kommuner 

 

Vil du vide mere om, hvad vi kan gøre for dig?
Ja tak - ring mig op
Lad os mødes og gennemgå dine muligheder Ja tak - book et møde